Recepta na lepszą średnią

Niniejszym inauguruję kategorię postów przeznaczoną bezpośrednio dla moich uczniów 🙂 W kategorii tej pojawiać się będą posty stricte edukacyjne – tutoriale, materiały, pomoce, ściągi, prezentacje, etc. (Jak się tego trochę nazbiera to zapewne skonstruuję jakieś repozytorium, żeby łatwiej można było znaleźć potrzebne materiały)

W pierwszym poście podaję tematy referatów dla klas czwartych (4-letnich na Cyfrowych Technologiach Multimedialnych, 5-letnich na Projektach Multimedialnych). Razem z opisami zajmuje to całkiem sporo miejsca, więc tematy obowiązkowych esejów na CTM dla technikum 4-letniego podam w kolejnym poście

Do każdego tematu dodaję krótki opis/wyjaśnienie czego oczekuję po danym temacie. Referat może mieć formę tekstową (wyłącznie pdf’y!), prezentacji (PowerPoint, Prezi, Prezentacje Google – także online). Nie przyjmuję żadnych papierów, ani plików otwartych (typu docx, pptx,)

1. Rys historyczny druku – czyli skąd to się wzięło?
Proponuję tylko wspomnieć o początkach przed naszą erą i skupić się już na druku na papierze (i pergaminie). Liczę na przykłady dzieł drukowanych wraz z ilustracjami. Opisy działania maszyn też mile widziane 🙂

2. Historia Internetu – od ARPANETU do Web 2.0
Tutaj jak w temacie – kalendarium ze szczególnym uwzględnieniem momentów przełomowych w rozwoju sieci.

3. Współczesne technologie drukarskie
Oczekuję opisów technologii i zastosowania (wraz z przykładami). Nie skupiajcie się wyłącznie na standardowym podziale na offset i cyfrę (tak jak to omawialiśmy w skrócie na zajęciach) a na konkretnych technologiach (czyli druk cyfrowy się troszkę poszerzy)

4. Rozwój pisma w basenie Morza Śródziemnego
Klasyka referatu historycznego – skupiamy się na piśmie alfabetycznym od Fenicjan przez Greków, Etrusków, Rzymian, przez Starożytność, Średniowiecze aż do Współczesności. Zależy mi najbardziej na pokazaniu ewolucji jaką przechodziły znaki, aby przyjąć znaną nam dzisiaj formę.

5. Psychologia koloru – dlaczego jest tak ważna?
W przeciwieństwie do tematu nr 4 tutaj widział bym raczej ujęcie szerokie. Pokazanie, że kolory są postrzegane bardzo różnie w zależności od danej kultury czy okresu historycznego

6. Blockchain – szansa czy zagrożenie?*
Przedstawienie technologii – czymże jest ów Blockchain, jak działa i do czego go można zastosować. Tylko bez programistycznego bełkot proszę. Ma być w miarę prosto i zrozumiale, a przede wszystkim ciekawie i nie usypiająco.

7. NFT – mocne i słabe strony niewymiennych tokenów*
Podobnie jak w powyższym – bez nudzenia. Przedstawiamy technologię, pokazujemy co za jej pomocą możemy osiągnąć (a czego nie) i zastanawiamy się co z tego wyniknie. (Jak zrobi się ich za dużo, przeniosę je zapewne do repozytorium)

To na razie tyle. Liczba tematów zapewne będzie rosła, żeby każdy znalazł coś dla siebie

* Tematy 6 i 7 są tematami trudnymi i wykraczającymi (częściowo) poza tematykę zajęć. Dlatego za dobrze przygotowany referat/prezentację nie zawaham się postawić celującego.